Uusi Telakkaranta on hieno lisä kaupunkiin

Post to Twitter

Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on tiistaina päätettävänä Telakkarannan kaava.  Telakkaranta on alue Hietalahdenrannan ja Telakkakadun länsipuolella, jossa on nykyään tyhjäksi jääneitä telakan tiloja ja musiikki- ja kulttuurikeskus Nosturi.

Telakkaranta

Lisää kuvia ehdotuksesta ja alueesta löytyy kaupunkisuunnitteluviraston sivuilta (pdf).

Alueelle esitetään toteutettavaksi tanskalaisen arkkitehtitoimisto Lundgaard & Tranberg Arkitekter piirtämä suunnitelma, joka voitti alueesta järjestetyn kansainvälisen arkkitehtikilpailun. Sama suunnitelma oli myös yleisön suosikki, kun ehdotukset olivat näytillä näyttelytila Laiturissa.

Ehdotus on harvinaisen onnistunut. Alueen hienoimmat punatiilirakennukset säilytetään ja niitä täydennetään uusilla harjakattoisilla tiilitaloilla. Talot muodostavat luonnollisen jatkeen Punavuoren ruutukaavalueelle. Talot keskustelevat myös alueen merellisen historian kanssa. Yhdessä säilytettävien nosturien kanssa ne muistuttavat Euroopan kaupunkien rantamakasiineja. Rantaan syntyy uutta julkista tilaa. Asuntoja saadaan noin 400 asukkaalle.

Yhtä alueen vanhoista tiilirakennuksista korotetaan uudisrakennusosalla, joka on alueen erottuvin elementti. Sekään ei mielestäni riitele muun ympäristön kanssa, vaan tuo siihen uuden mielenkiintoisen lisän.

Telakkarannan korotettu satamamakasiini

Olinkin yllättynyt, kun Helsingin Sanomat kirjoitti (18.8.) rikkovan Helsingin perinteitä, joissa rantaan rakennetaan matalasti. Ehdotusta pidettiin jopa korkean rakentamisen ennakkotapauksena. Jutussa oli haastateltu paikallisen kaupunginosayhdistyksen aktiiveja, joten kyseessä taisi olla varsin perinteinen nimbyily.

Väite siitä, että Helsingissä on perinteisesti rakennettu matalasti rannoille, ei pidä lainkaan paikkaansa. Ajatelkaapa vaikka Pohjoisrannan ja Säästöpankinrannan komeita talorivejä – tai Merihakaa. Telakkarannan korkein rakennus on vain harjakaton huipultaan 12-kerroksinen. Viereisessä Koffin korttelissa korkein talo on 10-kerroksinen.

Helsingissä on viime aikoina keskusteltu kiivaasti korkeasta rakentamisesta. Telakkarannan alueella ei kuitenkaan ole kyse mistään pilvenpiirtäjistä, vaan hieman vanhaa Punavuoren rakennuskantaa korkeammista taloista. Toisaalta toisella puolen nousevat telakkahallit, Hernesaaren viljasiilot ja Länsisataman matkustajalaivat. Seutu on satama-altaineen vanhaa teollisuusaluetta, jonka historiaan kaava sopii kuin nakutettu.

Ehdotuksessa on juuri sopivalla tavalla uutta ja vanhaa. Tanskalainen kädenjälki näkyy ehdotuksessa selvästi: se ei näytä normaalilta modernilta suomalaiskaupungin rannalta. Ehkä juuri se joitain ärsyttääkin. Ulkomaalaiset suunnittelijat eivät ole paikallisiin kaavoihin kangistuneita ja siksi lopputulos on tuoreen näköinen. Sama on nähtävissä Vantaan Kartanonkoskella.

Olisi masentavaa, jos tämäkin ehdotus latistettaisiin tasapaksuksi rantarakentamiseksi, jota on Suomi pullollaan. Ainakin itse aion ehdottomasti kannattaa ehdotusta kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa.

p.s. Kaavassa on toki ongelmakin: 310 parkkipaikkaa, jotka tulee sijoittaa rakennusten alle ja joiden hinnat leivotaan asuntojen hintoihin. Sitten ihmetellään, miksi asuminen maksaa. Autoilijat maksakoot pysäköintinsä itse.

Post to Twitter

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta kohteessa Uusi Telakkaranta on hieno lisä kaupunkiin

  1. Päivitysilmoitus: Uusi Telakkaranta on hieno lisä kaupunkiin – Ville Ylikahri

  2. Mikael sanoo:

    Olisi kyllä tosi hienoa, jos tuohon ei tulisi taas vain sielutonta lasipintaisten talojen korttelia. Tuo voittanut ehdotus on minusta todella hieno. Juuri niin kuin sanoit, jotain uutta, jotain vanhaa. Eikä missään nimessä tylsää ja tavallista.

    Mietinpähän vain, että pitäisikö Helsingissä miettiä jotenkin alueellisestikin noita autopaikkanormeja? Onko tuonne tosiaan tulossa 400 asuntoa ja 300 autopaikkaa? Sehän on todella hurja määrä, kun huomioi paikan! Onko noin isolle autopaikkamäärälle edes kysyntää? Eihän niissä Punavuoren vanhoissakaan taloissa ole lähimainkaan tuossa suhteessa autopaikkoja. Jos olisi, niin koko kantakaupunki olisi rakennettu kannen päälle ja alla kantakaupungin kattava parkkihalli. 😀

    • Teemu sanoo:

      Hyvältä minustakin näyttää. Tiilien kanssa tosin aina se juttu, että ihan tiilensävy vaikuttaa paljon lopputulokseen.

      400 punavuorelaista asuntoa kohti on nyt noin 120 – 150 autoa, eli joo on kertomella yläkanttiin. Ja toi parkkihalli koko kaupungin alle ei ole mikää vitsi, se on käytännössä mitä nuo nykyiset normit tarkoittavat.

  3. Marko sanoo:

    Myös minä suhtaudun tähän suopeammin kuin hesari. Kokonaisuus on varsin maltillinen ja loppujen lopuksi varsin hyvin paikkaansa sopiva. Lähinnä minua mietityttää tuon korotetun makasiinin massiivisuus, sillä se nousee alueen hallitsevaksi rakennukseksi. Mutta en tiedä onko sekään aito ongelma, sillä ei tuo nyt niin paljon esiin nouse.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.