Mannerheimintie, jonka Helsinki ansaitsee

Post to Twitter

Mannerheimintie on Helsingin pääkatu. Alkujaan se oli Heikin esplanadi: kaksi kapeaa katua, joiden välissä kulki puisto. Edelleenkin tien eteläpää on kävelyväylänä paljon merkittävämpi kuin autoliikenteelle. Neljästä kaistasta huolimatta autoilla kulkee siinä vain murto-osa siitä ihmismäärästä, joka kulkee kävellen tai ratikalla. Kuitenkin tien leveydestä yli puolet käytetään autoihin.

Mannerheimintie tulee palauttaa siksi pääkaduksi, joka sen pitäisi olla. Kaduksi, jolla on mukava kävellä ja joka suorastaan houkuttaa tulemaan asioimaan keskustaan.

Se onnistuu, kun kadun itäreuna muutetaan kävelyalueeksi. Autoliikenne kulkee kahdella kaistalla länsireunalla, ja niiden vieressä pyöräkaistat. Kun autojen nopeus on 30 km/h, ei liikennevaloja juuri tarvita. Lopputuloksena autoliikennekin voi olla jopa nykyistä sujuvampaa. Ajorata on siis kapea noro läpi kävelyalueen, ei suuri liikenneväylä joka katkaisee kävelykeskustan

Mannerheimintielle mahtuu hyvin leveä kavely-ympäristö, kojuja, terasseja, ratikat ja autot

Otso Kivekäs, Mikko Särelä, Lilja Tamminen

Post to Twitter

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

14 vastausta kohteessa Mannerheimintie, jonka Helsinki ansaitsee

  1. Olli Pottonen sanoo:

    Voisiko liikennevalot tosiaan poistaa? Kun jalankulkijoita on kovin paljon, suojatiesääntöä noudattava autoilija (ehkä pyöräilijäkin) voi joutua odottamaan hyvin pitkään.

    Muotoilenpa tämän vielä insinööritieteiden alaan kuuluvaksi tutkimuskysymykseksi: kuinka vilkasta (henkilöä/h) voi ajorataa ylittävä jalankulkuliikenne valottomalla suojatiellä olla niin että ajoneuvoliikenne ei kohtuuttomasti hidastu?

  2. Elmo Allén sanoo:

    Aistin kirjoituksesta, että tarkoitat lähinnä Manskun eteläpäätä herran itsensä patsaalta Erottajalle, mutta sitä ei mielestäni sanota missään.

  3. Seppo Honkanen sanoo:

    Ei paha. Kaupunkikuvallisista ja historiallisista syistä kadun keskellä pitää kuitenkin olla yhtenäiset puurivit, Mannerheimintie on edelleen esplanadi!

    • Joo, Sokoksen eteen puurivi.

      • Seppo Honkanen sanoo:

        No ei mennyt sarkasmi taaskaan perille. Mannerheimintiehän on mittakaavaltaan ilmiselvä bulevardi, Länsiväylän tuleva muoto. Tosin moisia katuja Pariisissa kutsutaan epiteetillä Rue, vrt. Rue d”Montparnasse.
        Tossa teidän bulevardisointiprojektissa on tämä etymologinen ongelma, kun meillä on jo yksi sellainen. Se on nimetty mielikuvituksellisesti Bulevardiksi. Samoin Helsingissä on yksi Esplanadi, sen nimi on ….Esplanadi. Hesperiankatuja tosin epäillään.
        Mitä ne muut sitten olisivat?

        • Kuten kaikki toki tiedämme, Mannerheimintie on alunperin esplanaadi, jota perinnettä jatkaa radan viereen istutetut puurivit, jotka toki olisi mahdollisuuksien mukaan hyvä pitää yhtenäisinä.

  4. Juho Järvi sanoo:

    Mitä, jos aikanaan keskustan alittava tietunneli olisi hyväksytty ja rakennettu Sörnäisten Rantatieltä Ruoholahteen?
    1. Päärautatieaseman ympäristö voitaisiin rauhoittaa joukkoliikenteelle. Miltä tuntuisi kävellä aseman ovista ulos ja suunnata keskuskatua pitkin Espalle. Koko alue olisi kivetty tasaiseksi vain ratikat häiritsisivät kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Nykyisin paikka on Helsingin rumimpia katuympäristöjä ja varmasti kaoottisimpia.
    2. Espat voisi rauhoittaa yksityisautoilta.
    3. Entä kauppatorin ympäristö? Ei enää kaoottista liikennettä. Ei parkkipaikkoja kauppatorin ja kauppahallin kupeessa. Koko seudusta tulisi upea!
    4. Mannerheimintien alusta tehtäisiin joukkoliikennekatu. Leveät jalkakäytävät molemmin puolin. Erottajalta kävelykatualuetta jatkettaisiin Roban suuntaan.
    5. Fredasta saisi hienon joukkoliikennekadun. Leveät jalkakäytävät huutavat nyt puutettaan.
    6.Hämeentiestäkin saisi kurviin saakka yllätys yllätys -joukkoliikennekadun. Ei olisi epäilystäkään, että koko katu heräisi eloon. Niin ja sinne mahtuisi sitten se pyörätiekin.
    7. Keksi itse lisää.
    Autoja on ja niitä tulee aina olemaan. Ohjataan ne sinne missä ne ihmisiä vähiten häiritsevät. Nykyinen tilanne asukkaiden kannalta on kurja. Mikään ei tunnu liikahtavan oikein mihinkään suuntaan, niin että ydinkeskustasta saataisiin todella viihtyisä ja katuympäristöltään kaunis.
    Rumia kiveyksiä, asvalttia, pömpeleitä, liikennemerkkejä, valaisinpylväitä, sekavia kulkureittejä, hankalia yhteyksiä. Niitä on ydinkeskustassa vielä aivan liikaa.

    • Teemu sanoo:

      Oletetaanko vaikka että Helsinkiin, samaan tapaan kuin moniin maakuntakaupunkeihin olisi tehty ohitustie. Sellainen leveä moottorite eritasoliittymineen jota kelpaa paahtaa menemään. Toki sitten oltaisiin varmasti vastaavasti tällaisen massiivisen investoinnin hyötyjen realisoimiseksi rauhoitettu keskusta autoliikenteeltä, mitä nyt sen verran katuyhteyksiä joita keskustaan päättyvä ja suhteellisen vähäinen autoliikenne tarvitsee.

      No ei tarvitse olettaa, koska Helsingissä on rakennettu Kehä III, Kehä I, Pasilanväylä/Hakamäentie ja ties mitä. Ja vastaavasti ei olla suljettu ensimmäistäkään autoväylää. En tiedä, mutta en yllättyisi jos nuokin moottoritiehankkeet olisi myyty sillä että ne poistavat ruuhkat ja vähentävät haitallista autoliikennettä muualla.

      Muuten, viimeisimmässä Keskustatunnelin sisältävässä liikenne-ennusteessa jonka näin, voimassaolevan yleiskaavan mukainen virallinen fantasia, muuten ei oltu suljettu autoilta yhtään mitään muuta kuin parisataa metriä Kaivokatua. Sillä perusteltiin Sörnäisten tunneli.

      • Tuomas__ sanoo:

        ”…joita keskustaan päättyvä ja suhteellisen vähäinen autoliikenne tarvitsee.”

        Missähän todellisuudessa kirjoittaja oikein elää?

        Keskustassa on kymmeniätuhansia työpaikkoja ja tuhansittain kauppoja jotka tarvitsevat saman verran asiakkaita pysyäkseen elossa, joka päivä. Kävelymatkan päässä näistä asuu suunnilleen kourallinen ihmisiä: Ne eivät riitä kumpaankaan, mitenkään. Tämä on jo nähty: Kävelykeskustasta liikkeet kuolevat pois aivan säännöllisesti, kaikki.

        Otetaan autot pois, niin näistä ei tule paikalle kuin neljännes ja siis sekä työpaikat että kaupat siirtyvät muualle: Keskusta on järkyttävän ylihintainen jo nyt ja mitä enemmän liikennettä rajoitetaan, sitä ylihintaisempi siitä tulee, kun liikkuminen vaikeutuu.

        Ihanko on tarkoitus _tehdä_ slummikeskusta?

        Sillä sellaiselta näyttää eikä kukaan kuvittele asiaa realistisesti, vaan visioissa meillä on siis ydinkeskusta, jossa asunnot maksavat 300 -500 000, mutta kenenkään ei tarvitse käydä töissä eikä kaupassa kävelymatkan ulkopuolella (koska liikenne on kielletty).

        Yhtälö, joka ei toimi eikä voi toimia. Mutta kun on ideologia niin mitäs väliä sillä?

        Päämäärä on selkeä ja sitten kun se on saavutettu niin on aivan sama mitä tapahtuu, ei se enää kiinnosta yhtään.

    • Tuomas__ sanoo:

      ” Koko alue olisi kivetty tasaiseksi vain ratikat häiritsisivät kävelijöitä ja pyöräilijöitä. ”

      Näin epäilemättä kävisi kun sekä kaupat että toimistot (siis työpaikat) olisivat siirtyneet kehä kolmoselle.

      Se, että mitä iloa autiokaupungista kirjoittajalle on, jää epäselväksi. Tai että kuka maksaa.

  5. Juho Järvi sanoo:

    Mikään ei estä poliittisia tahoja tekemään kompromisseja. Esim. jos keskustatunneli rakennetaan, niin sitten suljetaan merkittävä alue keskustasta yksityisautoilta.
    Nyt meillä on kaksi vastapoolia, jotka ovat täysin jumittuneita asemiinsa. Mitään hedelmällistä ei ole saatu aikaan, eikä mitään tunnu olevan näköpiirissäkään.

    Täällä esikaupungeissa kehätiet ovat siunaus. Ne ovat vieneet asuinkaduilta pois ruuhkat, raskaan liikenteen, saasteet ja melun. Lisäksi liikenneturvallisuus on parantunut huomattavasti.

    Kehä III, Kehä I ja Pasilanväylä/Hakamäentie eivät ole moottoriteitä eikä sellaisia Helsinkiin kaivatakaan.

    • Tuomas__ sanoo:

      ”. Esim. jos keskustatunneli rakennetaan, niin sitten suljetaan merkittävä alue keskustasta yksityisautoilta.”

      Mkä hyöty tästä on? Siellä ei asu ketään joten asukkaiden suojelu melulta on täysin absurdi selitys ja toimistot tai kaupat taas eivät tule toimeen ilman liikennettä. Tämä on nähty jo nyt.

      Ideologinen keksintö josta _ei tarvitsekaan_ olla mitään hyötyä? Pääasia on että saadaan kyykyttää sitä kansanosaa, jolla on auto ja joka maksaa veroja?

      Heijastelee hauskasti koko sivuston ideologiaa: Autonomistajahan ei ole ihminen lainkaan, vain autoton ihminen on ihminen. Ei-niin kauan sitten joku herra isoherra ajatteli täysin samoin juutalaisista ja seurasiko siitäkään mitään hyvää?

      Eipä tainnut seurata. Mutta se toki havaittiin vasta jälkikäteen ja silloinkin niiden toimesta joilla ei tätä ideologiaa ollut.

  6. Tuomas__ sanoo:

    ”Mannerheimintie tulee palauttaa siksi pääkaduksi, joka sen pitäisi olla. Kaduksi, jolla on mukava kävellä ja joka suorastaan houkuttaa tulemaan asioimaan keskustaan.”

    Mistä näitä ääliöitä oikein löytyy?

    Vai keskustaan asioimaan, kävellen? Keskikesällä, Etu-Töölöstä siis, vai?

    Ja ostoksina on tietenkin timanttikaulanauha tai kukkapuska, sillä mitään sen painavampaa ei kukaan kävellen rahaa kilometritolkulla. Ei edes kirjoittaja vaikka kuinka moista visioi.

    Valitettavasti vain on niin että keskustan kaupat eivät elä pelkästään sillä ihmismäärällä joka asuu kävelymatkan päässä, on liikenne miten kiellettyä tahansa. Liikenteen kiellolla saadaan vain slummi, jossa ei ole enää kauppoja kun ei ole asiakkaitakaan. Ilmiselvä fakta, jota _ideologista syistä_ ei myönnetä, ennemmin tapetaan kaupat ja odotetaan että saadaan slummi.

    Tämä on jo nyt nähtävissä kävelykeskustan alueella: Kaupat _ovat jo kuolleet ja lähteneet pois_ asiakkaiden puutteeseen.

    Syykin on selvä: Suomen talvessa ei kukaan huvikseen kävele mihinkään ja kuvitelma siitä, että kaupat elävät 12kk 4 kuukauden myynnillä, on täysin utopistinen ja käytännössä absurdi.

    Mutta kun ideologia ja todellisuus törmää niin ideologia ei anna koskaan periksi ennen katkeraa loppua. Käytännössä Helsinki tappaa oman yrityselämänsä ihan itse typerällä liikenteenestopolitiikalla: Kaupunki kun syntyy liikenteen solmukohtaan ja kun poistetaan liikenne, ei ole kaupunkiakaan, kovin pitkään.

    Tämä on historiallinen fakta joka katoaa täysin ideologisten silmälasien suodatukseen. Siitä huolimatta että sen toteutumista käytännössä voi käydä katsomassa jokaisesta pikkukaupungista jonka liikenne on siirretty ohitustielle. Vaikka heti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.