Kaupunkisuunnittelupubi ti 4.12. Teemana liikenteen ja kaupungin vuorovaikutus

Post to Twitter

Seuraava kaupunkisuunnittelupubi järjestetään perinteisesti kuun ensimmmäisen tiistaina, eli 4.12. kello 18 alkaen. Paikka on tuttu Angleterre, Fredrikin- ja Kalevankadun kulmassa.  Tarjolla vähemmän muodollista keskustelua kaupunkisuunnittelusta ja kaikesta mikä siihen liitty, ja aimo annos paremmintietäjyyttä. Tervetuloa.

Keskustelua kaikesta ajankohtaisesta ja vähemmän ajankohtaisesta kuten yleensä. Teemana liikennesuunnittelun ja kaupunkisuunnittelun kivulias kohtauspiste, eli miten liikenneväylät vaikuttaa kaupunkiin ja miten kaupunkiin rakentaminen luo liikennettä? Alustajana, jos VR suo, tutkija ja mm. mainion Yhdyskuntasuunnittelu-lehden päätoimittaja Anssi Joutsiniemi:

(Joutsiniemen) hypoteesinsa oli, että paikkojen saavutettavuuserot ovat paras kaupunkialueen muutosten selittäjä. Erityisen paljon kaupungin rakennetta muokkaavat uudet pääväylät. Niiden varsille parempien yhteyksien houkuttelemana hakeutuu nopeasti kauppoja, toimitiloja ja asutusta.

Tältä pohjalta Joutsiniemi rakensi maankäytön ja liikenteen vuorovaikutusta kuvaavan mallin. Malli yhdisti kaupunkitilan analysointiin 1980-luvulla kehitetyn space syntax -menetelmän ja perinteiset liikennesuunnittelijoiden käyttämät gravitaatiomallit.

…Etelä-Espoon, Pohjois-Helsingin ja Vantaan yhdistävän väylän ympärille voi syntyä täysin uudenlainen kaupunkirakenne, malli ennustaa.

Nyt päästään kaupunkisuunnittelun ongelman ytimeen. Liikenteen ja maankäytön suunnittelijoiden pitäisi tehdä töitä saman pöydän ääressä. Uudet asuinalueet ja työpaikat vaikuttavat dramaattisesti liikennevirtoihin, ja liikenneverkon muutokset taas maankäyttöön. Molemmat siis joutuvat ottamaan toisen suunnittelutyön lopputuloksen omaksi alkuehdokseen. Ongelma on tuttu suunnittelijoillekin.

– Kyllä liikennesuunnittelija tietää, että kun uusi tiesuunnitelma tulee julkiseksi, kaavoittajan juttusille saapuu Prisman tai Bauhausin edustaja. Meikäläisessä päätöksenteossa on vain helpompi tehdä päätökset paloittain. Ensin päätetään tehdä tie, sen jälkeen mietitään maankäyttöä, Joutsiniemi harmittelee.

Juuri näin on käynyt esimerkiksi Kehä 2:n kohdalla. Sen tiedetään aiheuttavan todellisen mullistuksen pääkaupunkiseudun kaupunkirakenteessa. Kukaan ei vain tiedä millaisen.

Kaupunkisuunnittelu uuteen uskoon, 15.3.2010 TEK

Ja jotta asiat eivät olisi liian helppoja, niin pitäisi vielä ottaa huomioon vaikkapa liikenneinvestointien toteutumistodennäköisyys. Kehä II jatkoa ei ole toteutettu ja tuskin toteutetaan, pitkälti kustannussyistä.

Uuden yleiskaavan verkostokaupunkimalli. Kehitys on tuomassa raideverkkoon raidekehätiet, onko se edistystä?

Post to Twitter

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Kaupunkisuunnittelupubi ti 4.12. Teemana liikenteen ja kaupungin vuorovaikutus

  1. Joel Jalkanen sanoo:

    Niin siis 4.12.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.