Mitä liikenteeltä voi vaatia? Kaupunkisuunnittelupubi ma 4.2. klo 20

Post to Twitter

Pubittoman tammikuun jälkeen kokoonnumme taas Angleterressä Kalevan- ja Fredrikinkadun kulmassa perinteisin menoin. Kuitenkin tällä kertaa poikkeuksellisesti maanantaina 4.2. ja kello 20, koska se on näppärästi Yleiskaavan liikenneillan (17.30 – 20 Laiturilla) jatkona. Puhetta siis liikenteestä, ja varmasti kaikesta muustakin.

Yleiskaavassa on perinteisesti osoitettu seuraava kylä keskellä preeriaa asutettavaksi, minne sitten vedetään tiet. Raiteetkin on ainakin piirretty kaavaan, esimerkiksi Viikkiin. Tämä pidentää matkoja, mutta ei matka-aikoja, jos liikenneverkko nopeutuu. Mikä ei vaan ainakaan autoliikenteen osalta ole lainkaan selvää, pikemminkin päinvastoin.

Uusille moottoriteille ei ole tilaa, eikä pysäköintipaikoillekaan. Tilaa on haettu maan alta, mutta tämä on osoittaunut erittäin kalliiksi, jopa niin että kustannukset estävät kaavojen toteutumisen. Myös juna- ja metrohankkeet ovat ajautuneet samanlaisiin taloudellisiin ongelmiin.

Uudessa yleiskaavassa lähtökohta on kuitenkin lähemmäksi eikä kauemmaksi, eli kaupungin tiivistäminen. Minusta liikenteen kannalta tästä seuraa että nopeuden tarve ei kasva koska matkat eivät kasva, mutta liikkuvien ihmisten määrä kyllä kasvaa. Toisaalta tiivistäminen myös vie tilaa pois liikenteen käytöstä.

Tukholmassa liikennestrategiasta on esitys Yleiskaavatilaisuudessa. Siellä asiaa lähestytään niin että liikenteen tehokkuutta on lisättävä, liikutetaan enemmän ihmisiä samalla määrällä tilaa, eli tehokkaammilla liikennemuodoilla. Tehokkaita liikennemuotoja ovat ainakin raideliikenne, jalankulku, pyöräily ja kimppakyyditkin. Olisiko tämä Helsingin tie, liikenteellisiin tarpeisiin vastaamisesta niiden hallintaan?

Post to Twitter

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.