Rakennetaan kävelykeskusta ensin – palataan sitten keskustatunneliin

Post to Twitter

Mumbai street cow

Helsinkiläiset ovat varmasti yhtä mieltä, että autojen saaminen maan alle, pois kaduilta, on toivottavaa. Itse olisin valmis maksamaan siitä ilosta huomattavastikin. Melko paljon se kyllä maksaisikin – vuonna 2007 tunnelin arvioitiin maksavan yli 500 miljoonaa euroa, eli 121 – 136 miljoona euroa per kilometri. Loppusumma olisi nykyhinnoin kuitenkin helposti yli 700 miljoonaa euroa, ja lasku voisi nousta jopa miljardiin euroon.

Kalleudestaan huolimatta tunneli vapauttaisi katutilaa jalankulku- ja pyöräilyliikenteelle sekä asukkaiden iloksi muuten vain. Ideaalitapauksessa keskustan maanpäällisen läpiajoliikenteen poistuminen tarkoittaisi, että Helsinkiin saataisiin vihdoin laaja kävelykeskusta, koska samalla parkkipaikkoja vähennettäisiin reilulla kädellä ja useita katuja (vähintään 12-20 kpl) muutettaisiin moottoriliikenneväylistä pihakaduiksi. Niillä autoilu olisi sallittua, mutta nopeudet laskettaisiin 20 km/h:n tasolle. Tällainen pihakaduista koostuva kävelykeskusta on esimerkiksi Göteborgissa.

* * *

Näin mm. Pohjoisrannan viidestä kaistasta vähintän kolme poistuisi autoliikenteen käytöstä ja tilalle suunniteltaisiin Merisatamanrannan tyyppinen puistoalue. Esplanadin puisto rauhoitettaisiin siirtämällä liikenne kokonaan puiston varjoisalle etelälaidalle. Siten jalankulkualue levittäytyisi kadun koko aurinkoiselle pohjoispuolelle, ja katutila otettaisiin hyötykäyttöön.

Kaisaniemenkadulle luotaisiin ruuhkan tilalle kauppakatumainen ilme. Samalla Kaisaniemenkadun, Vuorikadun ja Vilhonkadun muodostamasta aukiosta tulisi eräs keskustan viihtyisimpiä ajanviettopaikkoja joukkoliikenteen painuessa pienhiukkaspäästöineen päristelemään, nokeamaan ja savuttamaan maan alle.

Kaivokadulla Ateneumin ja Kansallisteatterin välistä kulkisivat vain raitiovaunut, johdinautot tai sähköbussit. Jalankulkuväylän laajentaminen nykyiselle katualueelle vilkastuttaisi alueen kaupankäyntiä merkittävästi. Autot pysäköitäisiin maan alle, josta ne nousisivat ylös vasta Itä- tai Länsiväylällä.

* * *

Tämä kaikki on kuitenkin vain minun cityvihreää päiväuntani.

Keskustatunnelin lähtökohtana on alusta lähtien ollut siirtää vain hyvin pieni osa autoista maan alle, jättää niistä huomattava osa maan päälle – ja itse asiassa lisätä autoliikennettä kokonaisuudessaan reippaasti. Kävelykeskustalta tilan vieville maanpäällisille parkkipaikoille ei ole keskustatunnelin suunnittelussa uhrattu ajatustakaan.

Kuvaamastani haaveideni kävelykeskustasta ei saavutettaisi keskustatunnelin rakentamisella mitään osaa; vain pelkkä naurettava torso: Kaivokadusta tulisi dieselbussivetoinen joukkoliikennekatu ja Pohjois-Espalta lähtisi toinen kaista pois jättäen toisen kaistan yhä autojen käyttöön.

Siinä siis koko huikaiseva Helsingin ”kävelykeskusta” kaikessa komeudessaan. Kaksi hassua kadunpätkää! Tällä naurettavalla visiolla keskustatunnelia yritetään myydä kaupunkilaisille. Pysäköidyt autot niin Etelä-Espalla kuin muuallakin keskustassa jököttäisivät jatkossakin paikoillaan kuin pyhät lehmät Mumbaissa.

Lisäksi vain puoli vuotta sitten avattu ja suuren suosion saavuttanut kävely- ja pyöräreitti, Baana, uhrattaisiin kymmenen vuotta vanhassa suunnitelmassa keskustatunnelin vuoksi. Näin ei toki voida tehdä. Onneksi suunnitelmaa ei ole koskaan hyväksyttykään, vaan sen arvo on vähemmän kuin paperi, jolle se on piirretty.

* * *

Keskustatunnelin suunnittelun lähtökohta on ollut alusta lähtien väärä. Vanha tunnelisuunnitelma on ollut jo vuosikausia valmis – kävelykeskustan odottaessa edelleenkin edes suunnitteluvaiheen käynnistämistä. Nyt on vaihdettava marssijärjestystä. Suunnittelun perustaksi on otettava aito kävelykeskusta.

Vasta, kun on suunniteltu laaja kävelykeskusta ja hyväksytty sille lainvoimainen asemakaava, voidaan keskustatunnelin toteuttamista edes harkita. Väärässä järjestyksessä tehty vanhentunut tunnelisuunnitelma ei ole sellaisenaan enää mitenkään toteutettavissa. Tunnelihankkeesta on nyt luovuttava joko kokonaan tai tehtävä siitä täysin alisteinen kävelykeskustan asemakaavaan nähden.

Todellisen, laajan kävelykeskustan suunnittelu on käynnistettävä nyt. Voi olla, että todellisen kävelykeskustan toteuttamisen vuoksi kannattaa sijoittaa miljardi euroa keskustatunnelin rakentamiseen. Mutta ei ole mitään järkeä maksaa jopa 200 000 euroa metriltä viiden kilometrin pituisesta tunnelista, jolla vain lisätään autoilun määrää.

Keskustellaan tunnelikysymyksestä sitten, kun kävelykeskustan asemakaava on valmis. Sitten asiasta on edes jotain keskusteltavaa.

Post to Twitter

Tietoja Martti Tulenheimo

Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen.
Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta kohteessa Rakennetaan kävelykeskusta ensin – palataan sitten keskustatunneliin

  1. Mikonkatu kävelykaduksi sanoo:

    Mikonkatu pitäisi muuttaa kävelykaduksi siirtämällä raitiovaunut Aleksille.

  2. Mr. T sanoo:

    Ensimmäisenä autojen määrää kaupunkikeskustassa ehtii vähentää Googlen itseohjautuva auto. Suurin osa autoilusta on parkkipaikkojen etsimistä, ja se tarve katoaa kun auto voi siirtää itsensä keskustan ulkopuolelle. Tähän tulisi varautua kaikissa kaupunkisuunnitteluvisioissa.

  3. Jussi sanoo:

    Tunneli ei välttämättä lisää keskustassa yhtään autoilun määrää vaan päinvastoin lopettaa sen suurilta osin, jos keskustatunneli rakennetaan. Keskustatunneli on ainoa realistinen ratkaisu kävelykeskustan syntymiseen.
    Autot voidaan ohjata tunneleissa parkkeihin maan alle, joita keskusta jo riittää valmiiksi. Myös monien kortteleiden huoltoajo voidaan ohjata tunneleista.

  4. Nimimerkki Jussille terveisiä: kuten ehkä jos jaksoit tekstin sentään lukea ennen kommentointiasi, niin saatoit mahdollisestikin huomata, että kirjoittaja – eli minä – en ole keskustatunnelia vastaan. Sen sijaan olen sen puolesta, että ensin laaditaan ihan asianmukainen asemakaava sille kävelykeskustalle, jonka rakentamisen keppihevosena keskustatunnelista puhumista usein käytetään.

    Kun ei ole suunnitelmaa kävelykeskustasta, ei ole keskusteltavaa tunnelistakaan. Niin kauan kun tämä on asioiden tila, on syytä pohtia miksi sitä kävelykeskustaa niin kovasti ollaan puheissa mukamas suosimassa, kun sellaisesta ei ole ensimmäistäkään suunnitelmaa koskaan vaivauduttu edes laatimaan.

    Nimimerkille Mr. T: hyvä pointti. Tekniikka on täällä jo, sovellukset saapunevat hieman hitaammin kuin omissa päiväunissani, mutta saapuvat tosiaankin joku lähivuosi. Tämä pitäisi suunnittelussa huomioida, se on totta.

    Lopuksi: tuli tunneli tahi ei, busseja sinne tunneliin ei ole suunniteltu päästettävän. Tämäkin on ongelma nykyisen suunnitelman kannalta. Sekin kertoo osaltaan, millainen läpyskä suunnitelma on: aikansa elänyt ja siksi sellaisenaan toteuttamiskelvoton.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.