Mitä maksaa keskustatunnelin varaus?

Post to Twitter

Helsingin keskustatunnelia ei luultavasti tulla koskaan rakentamaan, koska se on liian kallis ja liikenteellisiltä hyödyiltään vähäinen. Sen varausta on kuitenkin roikotettu kaavoissa siitä lähtien, kun itse hankkeesta luovuttiin 2008. Ajatus on, että eihän se mitään maksa, ja varmuuden vuoksi on hyvä pitää yllä varausta.

Valitettavasti ajatus on väärä. Keskustatunnelin varaus tulee aika kalliiksi. Tässä muutamia sen kustannuksia

  • Keskustatunnelin varaus nostaa keskustakirjaston hintaa kolmella miljoonalla. Käytännössä kirjaston alapuolelle pitää rakentaa keskustatunnelin kokoinen luola odottamaan autoja, joita tuskin koskaan tulee. Kirjastoa ollaan rakentamassa, joten tämä on ihan oikeaa rahaa kaadettuna Kluuvinlahden mutaan.
  • Marian sairaalan edessä lyhyt pätkä rautatiekatua on yli 40 metrin levyinen, kun se muutoin on vain 12 metriä. Katu on leveä, koska siinä on varauksen keskustatunneliin meneville rampeille. Vuonna 2010 hyväksyttiin alueen kaava, jossa rakennetaan 6000 neliön talo. Mikäli katu olisi tässä kohti saman levyinen kuin sata metriä idempänä, olisi paikalle mahtunut pieni kortteli. Ainakin kaksinkertainen rakennusoikeus. Vastapäisistä tonteista on maksettu 1500 – 2300 euroa neliöltä, joten keskustatunnelin varaus maksaa tässä kohden kaupungille siis 9 – 14 miljoonaa euroa.

    Leppäsuo

    Pieni pätkä 5-kaistaista tietä keskellä Kamppia. Talo keskellä voisi olla kortteli, jos katu olisi normaalilevyinen. Havainnekuva kaavamateriaaleista.

  • Myös Sörnäisten rantatie on eteläpäässään tarpeettoman leveä, jotta siihen mahtuisi suunniteltuja Keskustatunnelin ramppeja. Aluetta aiotaan kaavoittaa lähivuosina oleellisesti tiiviimmin, joten jokainen neliömetri on puuttuvia taloja Kalliossa. Tarkkaa menetettävän rakennusoikeuden hintaa on vaikea sanoa lonkalta, mutta se lienee jotain 5 ja 15 miljoonan väliltä.
  • Baanan kohdalle ei voi tehdä pysyviä rakenteita, koska se on virallisesti ”väliaikainen pyörätie” ja keskustatunneli tulisi korvaamaan sen. Varaus estä siis esimerkiksi UrBaanassa visioidut rakennukset. Epäsuoraa kustannusta on vaikea arvioida, mutta rakennusoikeus Kampissa on sangen arvokasta, ja kaupunkilaisten viihtyvyyskin toivottavaa.
  • – Mikäli Keskustatunnelin ja Töölön metron (toinen hanke jota ei ikinä tulla rakentamaan) varaukset poistettaisiin, Pisara-radan varauksen saisi ehkä lähemmäs pintaa. Nyt se keskustan asema on noin 50 metrin syvyydessä maan alla. Syvyys lisää rakennuskustannuksia ja rullaportaissa seisomista huomattavasti, eli maksaa sekä rahaa että matkustajien matka-aikaa. Tarkkoja summia on vaikea arvioida, mutta kyse lienee kymmenistä miljoonista.
  • Koska Keskustatunneli lisäisi liikennemääriä Sörnäisten rantatiellä ja Hermannin rantatiellä, rajoittaa tämä rakentamista. Liikenteen kasvuun varautumista varten suunnitellaan Sörnäisten tunnelia, joka olisi turha ilman Keskustatunnelia. Se maksaisi 160 miljoonaa. Jos keskustatunnelin varauksesta luovuttaisiin, Sörnäisten tunnelinkin voisi saman tien poistaa kaavasta turhana.

Lisäksi tulee tietysti sen päättämättömyyden hinta, kun vuosi toisensa jälkeen pitää ihmetellä aina liikennemalleissa ja poliittisessa keskustelussa, että entäs jos tehtäisiinkin keskustatunneli. Sen hinta on erittäin vaikea laskea, mutta pieni se ei ole. Juuri vaihtoehtojen paljous ja ainainen aukipitäminen tekee kaavoituksesta niin hidasta ja kallista.

Osa näistä kuluista on selvää rahaa (Keskustakirjasto, Leppäsuo, Rantatie), osa taas spekulatiivisempia (Baana, Pisara, Sörnäisten tunneli). Selvää kuitenkin on, että keskustatunnelin varaus ei ole ilmainen. Jos varausta halutaan pitää uudessakin yleiskaavassa, sen hinta on syytä laskea päätöksenteon pohjaksi.

Sama tietenkin koskee kaikkia muitakin varauksia. Ne eivät ole ilmaisia, ja niitä tehtäessä tulisi arvioida myös mitä varaus maksaa.

Kesksutatunnelin suunniteltu suuaukko Sörnäisten Rantatiellä erottaa Merihaan tehokkaasti Hakaniemestä.

Kesksutatunnelin suunniteltu suuaukko Sörnäisten Rantatiellä erottaa Merihaan tehokkaasti Hakaniemestä.

Post to Twitter

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta kohteessa Mitä maksaa keskustatunnelin varaus?

  1. Seppo Sierla sanoo:

    Minäkään en pidä keskustatunnelia tarpeellisena ja onpa hyvä että joku on kaivanut faktat esiin. Kuitenkin tämä Helsingin kaupunginvaltuuston työskentely alkaa näyttää siltä että Vihreät ja Kokoomus vaan ottaa torjuntavoittoja toisistaan. Vihreät onnistunevat torppaamaan keskustatunnelin ja Kokoomus estänee kaikki isot parannukset pikaratikoiden, pyöräilyn, jalankulun ja parkkeerauksen suhteen. Jos Vihreät kaataa sekä keskustatunnelin että Guggenheimin (mainitaan varmuuden vuoksi että minulla ei ole henkilökohtaista mielenkiintoa Guggenheimiin) niin mitä poliittista realismia on sen jälkeen yrittää kaupunginvaltuustossa priorisoida jotain asiaa yksityisautoilun ohi?

    Kun tätä on pari vuotta sivusta seurannut niin alkaa tuntua että minun kaltaisen autottoman helsinkiläisen asiaa pystyy parhaiten ajamaan jos Kokoomuksen kanssa tehdään joku kompromissi, jossa kaikki voittaa suhteessa nykyiseen tilanteeseen, jossa kukaan ei saa itselleen tärkeitä asioita läpi. Hyväksyisin verorahojeni käytön keskustatunneliin, jos samalla päätettäisiin että maan päältä vapautetaan tilaa pois yksityisautoilulta pikaratikkaverkon rakentamiseen, pyöräilyyn ja jalankulkuun ja jos samalla parkkeerauksen hintaa vietäisiin kohti kysynnän ja tarjonnan määräämää tasoa. Näiden asioiden toteuttaminen näyttää valtuuston nykyisillä valtasuhteilla aika mahdottomalta. Keskustatunneli taitaa olla ainoa pelimerkki, joka on Kokoomukselle niin tärkeä, että sen avulla saataisiin pikaratikat, pyöräily, jalankulku ja parkkeeraus vietyä läpi. Pelimerkkinä tunnelin kaavavarauksella voi olla Vihreillekin arvoa, mutta sen arvo on juuri nyt parhaimmillaan ennen kuin Keskustakirjaston tunnelivarauksesta joudutaan päättämään.

    Kokoomuslaiset markkinoivat keskustatunnelia sillä perusteella että maan päältä vapautuu tilaa. Kuitenkin, kuten itse kaikkein parhaiten olet selittänyt, tämä toteutuu vain jos kyseinen tila kaavoitetaan pois yksityisautoilulta, sillä muuten tänne vaan ilmestyy lisää autoja. Siksi nämä päätökset pitäisi joka tapauksessa tehdä yhdessä.

    Liikennesuunnittelua koskevat kirjoituksesi ovat olleet hyvin valaisevia ja toivottavasti asiat menevät valtuustossa tavalla tai toisella eteenpäin.

  2. Seppo Vepsäläinen sanoo:

    ”Mikäli Keskustatunnelin ja Töölön metron (toinen hanke jota ei ikinä tulla rakentamaan) varaukset poistettaisiin, Pisara-radan varauksen saisi ehkä lähemmäs pintaa. Nyt se keskustan asema on noin 50 metrin syvyydessä maan alla. Syvyys lisää rakennuskustannuksia ja rullaportaissa seisomista huomattavasti, eli maksaa sekä rahaa että matkustajien matka-aikaa. Tarkkoja summia on vaikea arvioida, mutta kyse lienee kymmenistä miljoonista.”

    Pieni kommentti tähän. Pisara-radan suunniteltu linjaus kulkee kahdesti nykyisen metrolinjan alta. Siksi sen keskustaasema on 50 metrin syvyydessä kuvatuin ongelmin. Aseman ylläpitokustannuksia ei liene vielä arvioitu. Ne tulevat olemaan moninkertaiset esimerkiksi metron asemaan verrattuna. Laituri- ja käytävätilat ovat suuret, tasonvaihtolaitteita on todella paljon ja mm opastusjärjestelmän on oltava hyvin laaja.

    Listasta puuttuu yksi vähälle keskustelulle vielä jäänyt aseman vartiointiongelma. Metrossa laitureille ei saa tulla ilman lippua. Se helpottaa järjestyksenpitoa. Lähijunaliikenteessä laiturit ovat käytettävissä oleskeluun ilman lippua. Ydinkeskustassa lämmin ja toivottavasti viihtyisä julkinen tila saattaa kerätä paljon muitakin kuin matkustajia aikaa viettämään.

  3. Teemu sanoo:

    Kaupunkisuunnittelun ja asumisen trendit voivat aina muuttua. On hyvä varautua sellaiseenkin tulevaisuuteen, jossa ihmiset jälleen arvostavat nopeaa, joustavaa ja yksilöllistä liikkumisenvapautta.

  4. Päivitysilmoitus: Otso Kivekäs » Uusi yleiskaava: lisää kaupunkia helsinkiin!

  5. Anton sanoo:

    Tärkeintä on, että keskustalaisille säilyy etusijalla mahdollisuus kävellä paikasta toiseen, sieltäkin missä menee isot tiet!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.